Dlaczego opony zimowe?
Wybierz bezpieczeństwo – załóż opony zimowe, gdy nadejdą mrozy.
Zimowe warunki drogowe są zawsze trudniejsze niż podczas lata: przyczepność znacznie spada na na zaśnieżonej, oblodzonej, czy mokrej drodze.
Osiągi opon letnich przy temperaturze poniżej poniżej 7°C pogarszają się. W związku z tym zaleca się wymianę opon na zimowe.
Opony zimowe są specjalnie zaprojektowane do jazdy w warunkach zimowych:
- na wszystkich rodzajach nawierzchni: drogi ośnieżone, lekko lub bardzo oblodzone, wilgotne lub bardzo mokre, pokryte dużą ilością wody, na suchej i zimnej nawierzchni
- na każdą zimową pogodę – drobny lub ulewny deszcz, wilgoć lub sucha i mroźna pogoda
- bardzo niskie temperatury.
Opony zimowe zmniejszają ryzyko aquaplaningu ze względu na swój specyficzny kształt ułatwiający odprowadzanie wody. Mają znacznie lepszą przyczepność i doskonałe właściwości jezdne dzięki większej głębokości rzeźby bieżnika niż opony letnie.
Na bieżniku opony zimowej jest o wiele więcej lameli niż na oponie letniej – zwiększa to przyczepność na śniegu. Ponadto opony zimowe wykonane są ze specjalnej mieszanki gumy zawierającej krzemionkę, która dostosowuje się do niskich temperatur i umożliwia lepsze hamowanie.
Ciśnienie w oponach zimowych
Pamiętaj, aby mocniej napompować opony w zimie.
Gdy temperatura zewnętrzna jest niska, ciśnienie w oponach spada.
Aby skompensować ten efekt „niskiej temperatury” w zimie, należy dodać 0,2 bar (zimno) do normalnego ciśnienia roboczego lub ciśnienia określonego dla innych zastosowań opon zimowych.
Montaż opon zimowych na wszystkie cztery koła
Aby zapewnić lepszą kontrolę nad pojazdem i większe bezpieczeństwo, zaleca się wyposażenie samochodu we wszystkie zimowe.
Zdecyduj się na cztery opony zimowe.
Montaż tylko dwóch opon zimowych poprawia właściwości jezdne, szczególnie przy ruszaniu. To jednak nie wystarczy, by zapewnić dobre osiągi i optymalne bezpieczeństwo. Może nawet być niebezpieczne:
Samochód z napędem na przednie koła wyposażony w opony zimowe tylko z przodu jest źle wyważony z tyłu i bardziej podatny na utratę sterowności.
Samochód z napędem na tylne koła z oponami zimowymi zamontowanymi tylko z tyłu ma złe wyważenie z przodu i stwarza ryzyko wypadnięcia z zakrętu.
Porównanie osiągów z 2 i 4 oponami zimowymi
Porównanie osiągów z 2 i 4 oponami zimowymi
WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE |
PRZYCZEPNOŚĆ NA ZAKRĘTACH |
STABILNOŚĆ HAMOWANIA |
SKUTECZNOŚĆ HAMOWANIA |
|
---|---|---|---|---|
Z 2 oponami zimowymi na osi napędowej |
++ |
- |
- |
+- |
Z 4 oponami zimowymi |
++ |
++ |
++ |
++ |
Kiedy używać łańcuchów
KLEBER podpowiada, kiedy używać łańcuchów i jak je założyć
Łańcuchy śniegowe są obowiązkowe w niektórych ośrodkach narciarskich. Przydają się na drodze pokrytej grubą warstwą śniegu.
Przy zakupie, upewnij się, że są dostosowane do nadwozia pojazdu i rozmiaru opony.
Najlepiej wybrać łańcuchy z maksymalną liczbą części (ogniw) w obszarze styku (łańcuch o kształcie rombu lub drabiny z co najmniej dwunastoma "szczeblami" dla przeciętnej opony).
Dobrze jest przećwiczyć zakładanie i zdejmowanie łańcuchów w normalnej temperaturze i przy świetle dziennym. Będzie to łatwiejsze niż próba założenia ich po raz pierwszy w śniegu, na mrozie i może nawet w ciemnościach!
Przechowuj je w samochodzie w miejscu łatwo dostępnym, obok pary rękawic ochronnych i latarki (na wszelki wypadek).
Podczas jazdy z założonymi łańcuchami nie można przekraczać prędkości 50 km/h.